Český slavík

Éra Zlatého slavíka skončila, Československo zaniklo a lidé dávali spíše přednost muzikálům a světové hudbě, která byla dlouho nedostupná. Zakázaný underground začal pronikat do oficiálního proudu a česká populární hudba výrazně měnila svoji tvář. Čas však plynul dál a s ním opět stoupal zájem o původní tvorbu. Na frekvencích dřívějšího rádia Alfa, které bylo zaměřeno na světovou produkci, začalo vysílat nové rádio Impuls, které výrazně pomohlo k o oživení domácí scény a stalo se později nejposlouchanější českou stanicí (a dodnes jí je). Začalo docházet k renesanci české populární hudby a s zažily svůj comeback i zapomenutí umělci nebo umělci odepsaní kritiky jako ti, které minulý režim protežoval.

Znovu obnovena byla i anketa popularity, která navázala na Zlatého slavíka a dostala nový název „Český slavík“ (na Slovensku se tehdy konala podobná s názvem „Slávik“). I když zájem o ní většinou již nedosáhl rekordních čísel z doby její největší obliby, ukázalo se, že je velký.

Anketa je často kritizována za to, že neodráží skutečnou oblibu umělců, protože mladí, kteří by s výsledky mohli zamíchat, se jí neúčastní, protože o ní nemají zájem. Na druhou stranu ve třetím pokračování ankety se podle rekordních počtů zaslaných hlasů znovu ukazuje, že obecně je o ní stále obrovský zájem a že zdaleka nehlasuje jen starší generace. Paradoxně ti, co anketu kritizují za to, že neodráží skutečnou popularitu a kvalitu, mohou sami za tento stav. Výsledky ankety jsou totiž pouze výsledkem hlasování těch, kteří mají o anketu zájem, nikoli výsledkem názoru všech lidí – podobně jako je tomu v každých jiných volbách, kdy je rozhodující volba pouze těch, kdo se jí účastní, zatímco názor těch, kdo se voleb neúčastní nemůže být – bohužel – brán v úvahu.

Jiná otázka je kvalita domácí hudby, i když to je do značné míry věcí vkusu. Co se někomu zdá pokleslé a slabé, umění, může pro někoho být dobré a kvalitní – vše je to subjektivní věc. Kritiky a (rádoby)znalci často vynášení umělci jsou mnohdy mimo zájem širšího obecenstva a naopak. Myslím si spíše, že často zmiňované setrvačnost není výrazem pokleslosti, ale prostě je jen pouhým důsledkem toho, že domácí scéna je až příliš malá na tak velkou anketu a na to, aby se v ní neopakovala stále stejná jména. Lze očekávat, že tato setrvačnost by se projevila v každé malé zemi, která je velká asi jako jedno americké velkoměsto či ještě menší. Počet kvalitních umělců je zkrátka limitován a stejně tak počet těch populárních. O počet kvalitních i populárních je ještě omezenější, tím spíše světové konkurenceschopných. Naopak počet kvalitních umělců v přepočtu na 10 000 obyvatel je podobný jako ve kterékoli jiné rozvinuté zemi.

Zveřejňovat ale v každé kategorii výsledky stovky umělců, to mi přijde zbytečné. Za zmínku stojí jen přední místa, to jsou umělci kteří jsou buď alespoň trochu známí, jsou nějak aktivní nebo alespoň něco vydali. Všichni ostatní, to jsou prakticky tzv. mrtvé duše, zpěváci, které získali jen pár hlasů od několika lidí, kteří třeba dokonce dávno nevystupují, nezpívají česky, nebo ti, jejichž diskografie se co do počtu písní dá spočítat na prstech jedné ruky. Některá jména možná dokonce vůbec nedohledáte a dalších mám podezření, že jde o jakousi recesi nebo vtip. Netroufám si říci bída s nouzí, někde hluboko na spodních příčkách se může ukrývat kvalitní umělec, který ale nemá dostatečnou reklamu, nicméně zdá se mi zbytečné, pro tak malý rybníček, jako je ten český, uvádět jména stovek interpretů. Ve výsledcích jsem našel i zahraniční interprety, kteří na naší scéně vůbec nepůsobí a tak je otázka, jestli vůbec někdo nominované nějak důsledně lustruje. Velmi pochybuji. Anketa je spíše jen legrace, kterou asi neberou úplně vážně ani sami organizátoři a jde hlavně tu šou a o to, jak se to finančně vyplatí.

Jak probíhala tato na jednu stranu ignorovaná a zatracovaná a na druhou stranu velmi oblíbená anketa? Nová anketa Český slavík se vyhlašovala ve Státní opeře a stala se naopak velmi důležitou společenskou událostí ve stylu okázalých show amerických Grammy nebo Oscarů a s hledištěm složeným z velkého množství celebrit a VIP hostů. Kromě kupónů v mnoha časopisech se v novějších ročnících hlasovalo také prostřednictvím mobilních telefonů a internetu. Vyhlašování probíhalo ještě téhož roku v prosinci. Televize až dosud vysílala všechny ročníky.

V této anketě byla pravidla ještě podobná jako v anketě Zlatý slavík. Nehlasovalo se jen o to, který zpěvák je nejlepší pouze za určitý rok (to nelze nikomu přikázat), ale o to, který je v daném roce celkově nejoblíbenější. Pokud byl tedy např. pro někoho dlouhodobě nejoblíbenějším interpretem skupina XY, hlasoval by pro něho pravděpodobně i kdyby třeba daný rok nezazpíval ani jednu píseň (i když s věrností fanoušků si nelze zahrávat). Hlasovat bylo dokonce možné i pro interprety, kteří třeba již nebyli umělecky aktivní nebo dokonce byli po smrti.

V letech 2018-2020 došlo znovu k přerušení ankety. Tentokrát nikoliv z důvodu malého zájmu, ale z neprůhlednosti internetového hlasování, které vyvolávalo stále větší a větší pochybnosti. Je vůbec možné v době SMS a internetu zajistit, aby hlasování bylo férové? V každém případě anketa změnila pořadatele a v roce 2021 se vrací zpět. A změnila se také pravidla – podle nich není nadále možné mimo jiné vůbec hlasovat pro ty, kteří již aktivně nevystupují. Navzdory tomu se ve výsledcích ankety znovu objevila celá řada jmen takových umělců. Možná se zjistilo, že v možnostech pořadatele patrně není každého lustrovat a asi není snadné jasně stanovit pravidla, kdo je ještě aktivní a kdo už ne.

Hlavní rozdíl mezi anketou za socialismu a ve svobodné době je ten, že po revoluci došlo postupně k její výrazné bulvarizaci a tím i celkové pokleslosti. Zatímco předtím byla anketa docela obyčejnou, suchopárnou estrádou, kde všichni zazpívali, šli spořádaně, slušně, seriozně domů a kterou většinou ani žádná TV nevysílala, po revoluci se stala doslova středem kritiky a pozornosti médií, zejména bulvárních a také bombastickou, okázalou show po vzoru amerických Oskarů či Gramofonů, kdy se začalo zdát, že hlavním zájmem celebrit není hudba jako taková, ale předvést co nejvíce nejapných, trapných či rádoby vtipných fórů, nejodvážnější autfit, tetování a ukázat se před kamerami a novináři, kteří dychtivě čekají na cokoliv jen trochu pikantního.

Zajímavostí Českého slavíka je také to, že se na jeho předních místech objevují ve výrazné míře umělci středního a staršího věku. Zatímco v některých jiných, zejména jižních, je populární hudba téměř výhradně doménou mladých lidí cca do 30 let a již umělci středního věku se tam prakticky neobjevují, u nás je to téměř naopak (USA či Británie jsou někde v průměru). Tak trochu bizarně tedy vypadá, když moderátor vyjadřuje okouzlení z nevinnosti a mládí zpěvačky, které už je 29 let. Není to ale kritika stavu nebo to, že by nikdo neměl hlasovat pro starší umělce nebo, že by už patřili do starého železa. Je to spíše sociologická zajímavost. Možná je to i proto, že v některých zemí je více ceněno mládí a krása, zatímco v jiných zkušenost a umění. Kdo ví.

Přehled vítězů ankety Český slavík

pánové dámy skupiny
1996 Karel Gott Lucie Bílá Olympic
Janek Ledecký Ilona Csáková Buty
Jan Nedvěd Helena Vondráčková Lucie  
1997 Karel Gott Lucie Bílá Olympic
Daniel Hůlka Ilona Csáková Buty
Janek Ledecký Helena Vondráčková Lucie
1998 Daniel Hůlka Lucie Bílá Olympic
Karel Gott Ilona Csáková Lucie
Janek Ledecký Bára Basiková Buty
1999 Karel Gott Lucie Bílá Lucie
Daniel Hůlka Iveta Bartošová Olympic
Janek Ledecký Ilona Csáková Lunetic
2000 Karel Gott Lucie Bílá Lucie
Daniel Hůlka Iveta Bartošová Olympic
Janek Ledecký Helena Vondráčková Lunetic
2001 Karel Gott Lucie Bílá Lucie
Daniel Hůlka Helena Vondráčková Olympic
Martin Maxa Iveta Bartošová Holki
2002 Karel Gott Lucie Bílá Lucie
Petr Muk Helena Vondráčková Olympic
Daniel Hůlka Iveta Bartošová Kabát
2003 Karel Gott Lucie Bílá Kabát
Petr Muk Helena Vondráčková Lucie
Bohuš Matuš Iveta Bartošová Olympic
2004 Karel Gott Lucie Bílá Kabát
Daniel Landa Aneta Langerová Chinaski
Petr Muk Helena Vondráčková Lucie
2005 Karel Gott Aneta Langerová Chinaski
Daniel Landa Lucie Bílá Kabát
Petr Kolář Helena Vondráčková Divokej Bill
2006 Karel Gott Aneta Langerová Divokej Bill
Petr Kolář Lucie Bílá Kabát
Daniel Bárta Helena Vondráčková Chinaski
2007 Karel Gott Lucie Bílá Kabát
Petr Kolář Aneta Langerová Chinaski
Daniel Landa Lucie Vondráčková Divokej Bill
2008 Karel Gott Lucie Bílá Kabát
Petr Kolář Lucie Vondráčková Chinaski
Daniel Landa Ewa Farna Divokej Bill
2009 Karel Gott Lucie Bílá Kabát
Petr Kolář Lucie Vondráčková Chinaski
Daniel Landa Ewa Farna Divokej Bill
2010 Karel Gott Lucie Bílá Kabát
Petr Kolář Lucie Vondráčková Chinaski
Vojtěch Dyk Ewa Farna Nightwork
2011 Karel Gott Lucie Bílá Kabát
Tomáš Klus Lucie Vondráčková Nightwork
Michal David Ewa Farna Chinaski  
2012 Tomáš Klus Lucie Bílá Kabát
Karel Gott Lucie Vondráčková Nightwork
Daniel Landa Ewa Farna Chinaski
2013 Karel Gott Lucie Bílá Kryštof
Tomáš Klus Lucie Vondráčková Kabát
Richard Krajčo Aneta Langerová Chinaski
2014 Karel Gott Lucie Bílá Kabát
Tomáš Klus Lucie Vondráčková Chinaski
Richard Krajčo Ewa Farna Kryštof
2015 Karel Gott Lucie Bílá Kabát
Tomáš Klus Lucie Vondráčková Ortel
Tomáš Ortel Ewa Farna Kryštof
2016 Karel Gott Lucie Bílá Kabát
Tomáš Ortel Lucie Vondráčková Ortel
Michal David Ewa Farna Chinaski
2017 Karel Gott Lucie Bílá Kabát
Michal David Ewa Farna Ortel
Tomáš Ortel Lucie Vondráčková Chinaski
2018 anketa se nevyhlašovala
2019 anketa se nevyhlašovala
2020 anketa se nevyhlašovala
pánové dámy skupiny hip-hop
2021 Marek Ztracený Ewa Farna Mirai Řezník
Pokáč Lucie Bílá Kryštof Margo
Richard Krajčo Eva Burešová Kabát Raego
2022 Marek Ztracený Lucie Bílá Kabát ATMO Music
Vojtěch Dyk Ewa Farna Mirai Calin
Richard Krajčo Eva Burešová Kryštof Marpo
2023 Marek Ztracený Ewa Farna Kabát Calin
Vojtěch Dyk Lucie Bílá Mirai ATMO Music
Richard Krajčo Monika Absolonová Kryštof Marpo