Retro a Suprestar
Hudba nového milénia
Oživení české scény na přelomu 20. a 21. století
Když se posluchači nabažili dříve zakázané hudby a když i nadšení ze západní hudby a kocovina z nabyté svobody vyprchala, změnil se docela i celý hudební svět – a to globálně. Cela pop music se zkomercializovala do nebývalé podoby, takže nějaké dělení na hlavní proud a underground už prakticky začalo postrádat smysl. Nakonec možná i v důsledku toho a k nelibosti fanoušků někdejšího undergroundu a protestsongů zachvátila svět nostalgie po skladbách hlavního proudu minulých dekád…
Koncem devadesátých let nastalo patrné opětovné oživení. Opět se vedle muzikálů začal zvyšovat zájem o běžnou domácí produkci – jak o staré písně, tak nové. V roce 1996 proto došlo i k znovuobnovení ankety Zlatý Slavík, ze kterého se stal Český a vysoký počet hlasujících byl pro všechny překvapením. Mnoho interpretů starých časů zažilo svůj nečekaný comeback, včetně Michala Davida, Petra Spáleného, Heleny Vondráčkové, Hany Zagorové, Miroslava Žbirky, které se usadil v Praze… Populární rádio Alfa do té doby hrající převážně angloamerickou hudbu změnilo majitele a stalo se rádiem Impuls, dodnes nejoblíbenější stanicí, která mimo jiné vysílá z velké části i hudbu z dob normalizace, hudbu kritiky opovrhovanou. Doba se opět mění…Walkmany – přenosné přehrávače nahrazují Discmany – přenosné přehrávače na CD. Ty ale nemají dlouhého trvání, neboť počátkem nového milénia, s postupem digitalizace a rozvojem rychlého internetu ADSL v roce 2004 začínají být rychle populární již mp3 přehrávače.
Na vlně nostalgie a hledání
Na počátku milénia již popularita muzikálů slábne a celá hudební scéna je již rozdělená a atomizovaná na mnoho různých žánrů, z nichž si každý jakoby začíná žít svým vlastním životem. Obliba retro-popu a cover verzí přetrvává a na její vlně se vezou jak mladí zpěváci, tak i mnohé staré legendy, které již před delším časem odešly z výsluní a nyní slaví svůj obrovský comeback. Jakoby se lidé nechtěli rozloučit se starou érou solidní hudby a kultovních hvězd a tahle nálada trvá prakticky až do nástupu post-popu.
Anketa Český slavík je stále častěji kritizována, že jen odráží setrvačnost a stojaté vody české pop music. Nikdo ale nenabízí žádné řešení. Éra muzikálů pomalu končí, ale generace nových a mladých zpěváků tentokrát jakoby příliš ne a nepřichází a očekávaná generační výměna se nekoná. Žádné nové kultovní hity, žádné nové kultovní hvězdy. Na druhou stranu ji ale mnoho posluchačů už ani nečekalo. A pro ty zbývající se nadějí na oživení české hudby zdálo být pořádání bombastických televizních pěveckých soutěží ve stylu reality show. Bohužel, výsledkem spíše bylo spíše oživení zisků komerčních televizí a mobilních operátorů. Tyto soutěže se konají se stále menším zájmem dodnes, prošlo jimi mnoho desítek nadějných zpěváků, ale výsledek je velmi slabý. Lze říci, že na další formování domácí pop music měly jen malý vliv. Rozhodně menší, než se očekávalo.
Česko (a nejen ono, ale celý svět) totiž stále hledá svou novou Superstar, ale zdá se, jakoby dnešní hudba byla už někdo jinde. Nejen u nás, ale i jinde. Dokazují to nakonec i poslední ročníky soutěže Eurovize. Někteří si možná ještě pamatují, jak velký kredit kdysi měla nebo co tehdy znamenalo uspět v ní nebo se jí jen zúčastnit. To se ale stává spíše přehlídkou bizarností, které mají ze zpěvem málo společného a jde hlavně o to se předvést.
Přestože se tyto soutěže opakují každý rok, o drtivé většině soutěžících zpěváků zakrátko nikdo nic neví a těch několik další nemá sílu prorazit výše. Trh je přesycen především hudbou ze zahraničí, nebo jinými žánry, autorů je málo, rádia jen nerada mění své playlisty a nakonec i sami mladí zpěváci mají velké ideály, sny, ale netuší, co neúprosná kola byznysu a obchodu znamenají. Zkrátka snahy za každou cenu najít superstar v bombastických televizních reality show vyznívají poněkud kýčovitě, křečovitě, nabubřele a většinou do prázdna a plodí jen „rychlokvašky“ – hvězdy na jedno použití. Opravdové hvězdy lze ale těžko vyrobit na zakázku a mediálně nafouknuté bubliny brzy splasknou.
Jen několika málo z nich se podařilo od roku 2004, kdy se konal první ročník, výrazněji uspět a prorazit. Výjimkou je jen Aneta Langerová. Ostatní zaznamenali jen dočasné, přechodné nebo nevelké úspěchy. Zatímco v 60. letech se nové talenty rodily jako houby po dešti a staly se z nich legendy, tento zázrak se v novém mileniu už neopakoval. A možná ani tak úplně nemohl, kdo ví. Hudební scéna se totiž za tu dobu nejen zcela změnila, ale i náš život… Nabídka a konkurence je dnes mnohem větší a prosadit se je stále těžší, jak na světové scéně, tak doma. A konkurencí je i hudba dob minulých, chcete-li zlaté éry populární hudby 60. – 80. let, takže je opravdu z čeho vybírat. A to nemluvíme ani o množství žánrů a stylů…
Domácí scéna nového milénia
Krize v české populární hudbě se do jisté míry stejně jako v 90. letech projevovala ještě i po roce 2000. Přesto začalo postupně svítat na lepší časy, i když ne příliš zásluhou soutěží. Ty naopak ukázaly jen bezradnost, tápání a hloubku této krize. Po ústupu vlny nostalgie se opět začíná formovat nová scéna a dochází k jejímu oživení, podobně jako v jiných zemích. Zásluhu na tom měly např. taneční skupiny Holki, Lunetic, Black Milk, Chinaski, později Kryštof a další. Mnohé formace ze začátku milénia již dnes neexistují, přesto splnily důležitou úlohu a nastartovaly po vlně nostalgie, comebacku Olympicu či Heleně Vondráčkové, konečně novou éru.
Do hlavního proudu proniká i tvrdší rocková hudba, což nikdy předtím do té míry nebylo. V éře šlágrů a diskoték rock patřil spíše k undergroundu a do mainstreamu pronikal jen poprock v podobě Jiřího Scheligera nebo kapely Olympic (i když i ten zažil v 70. letech velký ústup z výsluní). Po éře danceflooru, nostalgií a věčného hledání nové superstar se dostáváme do počátků současnosti – do konce prvního desetiletí nového milénia. Ale to už je další kapitola…
Legendy
Kabát
Rocková skupina hrající již od začátku 90. let a od přelomu století i jedna z absolutně nejoblíbenějších (nejen rockových) skupin u nás. V roce 2007 reprezentovala Českou republiku i v Eurovizi, avšak do finále se neprobojovala. U nás však návštěvnost jejích koncertů trhá rekordy, stejně jako prodej jejich alb.
oficiální kapely Kabát | fan web Kabátu | fan web 2 Kabátu | fan web 3 Kabátu | fan web 4 Kabátu | fan web 5 Kabátu
Kryštof
Kapela založená Richarda Krajča založená v roce 1993 a velmi populární od roku 2001, kdy vydala první album. Byl to jeden z mála velkých objevů v anketě Český slavík, jehož hvězda dosud nezhasla – naopak stoupá. Troufám si říct, že patří k tomu úplně nejlepšímu, co dnes česká scéna nabízí.
Divokej Bill
Rocková skupina vznikla už roku 1997, od začátku století stále populárnější. Vedle Kabátu a Chinaski vůbec nejpopulárnější česká kapela.
oficiální web D. B. | fan web D. B.
Lucie Vondráčková (1980)
Získala si popularitu už začátkem 90. let jako dětská hvězda a televizní moderátorka, ale její karieru nastartovala především tehdejší éra muzikálů, která ji postupně vynesla až na vrchol. I když neoplývá velkým hlasem a možná ani charizmatem, má za sebou tým producentů, která jí umí prosadit a napsat jí písně na tělo. Její veleúspěšná umělecká dráha tak dnes trvá už třetí desetiletí a nezdá se, že by zájem fanoušků o její osobu polevoval.
oficiální web L. V.
Aneta Langerová (1986)
Možná budoucí legenda? Každopádně suverení vítězka soutěže Česko hledá superstar 2004. Zpěvačka, které se jako jediné ze všech ročníků soutěže Česko hledá superstar podařilo výrazněji prosadit. Její album se stalo s přehledem absolutně nejprodávanější titulem sezony a jako jediné se jí podařilo prorazit v širším měřítku i do rádií a v Českém slavíku dokonce 2x sesadit dosud sebevědomě kralující Lucii Bílou.
oficiální web A. L. | fan club A. L. | fan web A. L. | fan web A. L. | fan web 2 A. L. | fan web 3 A. L. | fan web 4 A. L. | fan web 5 A. L. | fan web 6 A. L. | fan web 7 A. L.
další zpěváci např.:
Nightwork, Petr Kolář, Daniel Bárta, Čechomor, Lucie Vondráčková, Petr Bende, Helena Zeťová, Lenka Dusilová, Monika Absolonová, Anna K., Vlastimil Horváth, Richard Krajčo, Support Lesbiens, Eva Frühlingová, Kamil Střihavka, Lenka Dusilová, Bohuš Matuš, Richard Krajčo, Black Milk, Holki, Martin Maxa, Lunetic, Leoš Mareš, Mig 21, Těžkej Pokondr, Wanastowi vjeci, Argema, Radůza, Gabriela Gunčíková